Lembrowski eklärerar: Possession (1981)



Lembrowski kommer att börja publicera en haltande serie blogginlägg som har som mål att framhäva en aning bortglömda filmer ur historien. Filmer som fallit i glömska men som borde lyftas upp i ljuset för en ny generation filmintresserade. Kalla det kultfilmer, kalla det klassiker, serien kallas på denna bloggen "Lembrowski eklärerar". Filmen som har fått äran att gå först ut är Andrzej Zulawskis Possession (1981).

Filmen som jag valt ut är kanske en av de mest märkliga genom tiderna. Den är omöjlig att katalogisera, förklara eller att egentligen förstå trots att många som sett den skulle vilja kalla den banal. Vad många kan hålla med om är att filmen har en viss chocktematik med gialloinslag kombinerat med ett skilsmässodrama som går att dra liknelser till både Bergmans Scener ur ett äktenskap och Cronenbergs The Broad.

Mark (Sam Niell) kommer hem till Västberlin efter en längre utlandstjänst, äktenskapet med Anna (Isabelle Adjani) håller på att haverera och i ekvationen finns också sonen Bob. Skilsmässogrälen ebbar ut i stora känslostormar och blodiga slagsmål. Mark får snart reda på att Anna varit otrogen med den narcissistiske hobbygurun Heinrich och Mark väljer att konfrontera Heinrich men går därifrån med blodig näsa. Grälen fortsätter. Anna börjar försvinna under längre tider och inte heller Heinrich vet var hon tar vägen. Mark anställer en privatdetektiv på spaning vilket leder honom till en övergiven lägenhet och en obehaglig överraskning.

Det går inte att avslöja speciellt mer av handlingen för att de som inte sett filmen skall få samma sällsamma överraskning som alla andra. Problemet är att ryktet ofta föregår filmen men jag hade lyckan att uppleva Possession utan några förkunskaper.

Filmen var en av 1980-talets förbjudna "video nasties" i England vilket automatiskt gav filmen kultrykte bland skräckfans. Men detta är inget vanligt verk som tilltalar gemene man eller ens fans av skräck, utan filmen är egendomlig för att inte säga besynnerlig. Filmen vandrar mot David Lynch områden men skådespelarna spelar över å det grövsta, där Lynch alltid är mer inåtvänd. Skådespelarna har egendomliga kroppsliga manér för sig, dialogen är märklig och fotot klaustrofobiskt. Possession är en mer konstnärligt inriktad film och gick upp på många "art-houses" i världen.

En scen som går att avslöja, som är på något vis synonymt med filmen (tillsammans med en annan) är när Anna får missfall (?) i en tunnelbanstation. Men är det verkligen ett missfall? Isabelle Adjani som spelade Anna sägs ha gått in i en lång depression och haft självmordstankar efter filmen. Scenen är mycket obehaglig och var en av orsakerna till att filmen förbjöds. Adjani fick priset för bästa skådespelerska i Cannes för rollen.

För mig är filmen spretig med många tentakler som drar år olika håll vilket gör den väldigt oberäknelig. Meningen med skådespelarnas överdrivna skådespeleri ser jag som en slags distanserad syn på skilsmässan som en dålig teater. Med den bidrar också till en skruvad verklighet som gör att man accepterar utvecklingen av filmen. Filmen utspelar sig i ett divergerat Berlin och berlinmuren står också mellan Mark och Anna och symboliserar svårigheten att kommunicera där emellan.

Possession är dessutom väldigt personlig eftersom den skrev samtidigt som Zulawski själv låg i en omskakande skilsmässa. Filmen fick dålig kritik när den kom, mycket tack vare det egendomliga verket och skådespeleriet som många har svårt att ta till sig. Även jag har problem med stora delar av den, men samtidigt är den intressant och stundtals genial. Filmen är tung till att börja med men efter ca 45-50 minuter betalar sig tålamodet. Det är få filmer som fortfarande kan skaka om mig som Possession gör just för att jag finner den så besynnerlig.

BetygBetygBetyg

Trivia: Legenden Carlo Rambaldi som gjorde specialeffekterna till Possession, ligger även bakom specialeffekter till samtida filmer som ET och Alien.

---Lättberörda männsiskor må undvika detta klipp!---


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0