Strålande tider för Disney

Enligt uppgift från The Hollywood Reporter siktar Disney på att under år 2008 tjäna omkring 30 miljarder dollar på merchandise, dvs prylar som säljs bredvid filmerna. Disney har sedan länge varit kända för sin aggressiva marknadsföring riktad mot barn men med en allt större konkurrens i slutet av 1990 och början på 2000 talet började maskineriet haka upp sig. De 30 miljarderna kan jämföras med de blott 13 miljarder som Disney tjänade på merchandise för fem år sedan. Den stora förändringen beror delvis på Disney omstrukturerat företaget och kan möta konkurrensen bättre idag och där samarbetet med animationsstudion Pixar framhålls som mycket vinstgivande. Även satsningen mot så kallad "tween" underhållning (underhållning med målgrupp 8-14) har generat stora vinster med puritanska franchiser som Hannah Montana och High School Musical. Enligt Disneys egna prognoser kommer de att tjäna 40 miljarder dollar inom tre år och 50 miljarder dollar inom fem år bara på merchandise.


Den närmsta konkurrenten är Time Warner's Warner Bros. Consumer Products som med franchiser som Batman, Harry Potter och Looney Tunes cashar in på 6 miljarder dollar. Trea kommer Viacom Inc's Nickelodeon med ca 5 miljarder där Svamp Bob Fyrkant är den ledande franchisen.


Många tror att vinsten för Disney handlar om att amerikaner under lågkonjunktur handlar etablerade amerikanska märken som  just Disney.


Kommentarer
Postat av: benza

Kom igen Disney...:-) Dagen kommer då "vi" kommer att ha allt under våra fötter...hihi.

2008-06-18 @ 01:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0