Höga förhoppningar på svensk vampyrfilm



I dagarna avslutade jag John Ajvide Lindqvist skräckroman Låt den rätte komma in, titeln är en anspelning på att vampyrer måste tillåtas inträde innan de får gå igenom en rumsöppning. Romanen nådde hyllorna redan för fyra år sedan och Ajvide Lindqvist har fått en del uppmärksamhet på kultursidorna. Ändå trodde jag länge att boken inte var något för mig. "Vampyrer i den svenska förorten, haha hur löjligt kan det bli" tänkte jag i min enfald, "nej tacka vet jag lite Torgny Lindgren." Under 2007 läste jag att en filmatisering skulle göras av inte mindre än Thomas Alfredsson, Killinggängets parhäst som regisserade Torsk på Tallinn (1999) och Fyra nyanser av brunt (2004) och en av få svenska regissörer som jag inte hatar.

Så för två veckor sedan fick jag hem Ajvide Lindqvist bok och läsningen var en riktigt spännande upplevelse. Riktigt bra flyt i språket, tempo i parallellhandlingen, ett par synnerligen groteska avsnitt och kanske det viktigaste; jag köpte konceptet. Efter en stunds läsning var jag beredd att köpa vad som än skrevs. Detta har ju eskalerat i enorma förväntningar på filmen som jag är medveten om att jag bör sänka betydligt. Det finns inte en chans att svensk filmindustri kommer att acceptera att somliga avsnitt ur boken visualiseras på bioduken.

Av trailern som släppts går det att utläsa att historien om den mobbade sjätteklassaren Oscar och vampyren Eli kommer att stå i centrum. Vad jag hoppas är att Alfredsson medvetet valt bort en av svensk litteraturs mest groteska, avskyvärda och tragiska karaktär i trailer, för att fånga just de som läst boken till att se filmen. Rollen kommer att spelas av Per Ragnar (sektledaren i såpan Tre Kronor) och det är den mest briljanta castingen sedan Heinz Hopf i Varuhuset.

Rykten går också om att  allas våran JJ Abrams produktionsbolag Bad Robot är intresserad av att göra en egen version av skräckromanen.

Den som lyckas gissa vilken skådespelerska det är som brinner på bilden ovanför vinner en valfri flaska bordsvatten.

Trots att trailern säger biopremiär under våren är det den 24 oktober 2008 som gäller.


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag läste boken för ca 2 år sedan och har längtat efter filmen ända sen jag läste att det skulle bli film av boken. Men som du säger, det bästa är väl att inte ha för stora förhoppningar, det är då man lättast blir besviken.

2008-07-22 @ 18:42:12
URL: http://filmochnytt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0