Ordinär Psycho ripp

image117

Sommaren är ofta sköna tider för medioker skräckfilm. TV visar dem ofta sent på kvällarna, det rullar alltid någon Stephen King miniserie, det pytsas ut en hel del på DVD marknaden och bland eventuella torrenter. Vacancy är en film vars trailer rullat bra på internet och handlar om hur ett gift par fastnar i en småhåla i den amerikanska obygden där en motellägare filmar sina offer samtidigt som bensinmackägaren tar livet av dem. Jepp där summerade jag bra ihop vad den här filmen handlar om för det är i stort sett det som inträffar under filmens lopp, om man då inte räknar med en gräddbulle av skräckfilmklichéer. En varning är att om du har sett trailern är all spänning redan förstörd. Vacancy för även trenden vidare inom amerikansk mainstreamskräck, där det inträffar ett bilproblem och när de söker efter hjälp får de istället kämpa för sin överlevnad.* En samhällsbild skapad av paranoida amerikaner som inte litar på någonan annan än sig själva, och därmed tvingar sina turister att hälla av all vätska i miniflaskor.

Vacancy lockar med ett par stora namn i huvudrollerna, Luke Wilson och Kate Beckinsale, båda i uppenbart behov av en nytändning i respektive karriärer. För regin står den amerikafödde ungraren Nimród Antal som för ett par år sedan gjorde den fantastiska filmen Kontroll om en biljettkontrollant i Budapests tunnelbana vilken vann en hel del priser på olika filmfestivaler bl.a. Cannes. Tillsammans med den oerhört ojämna fotografen Andrzej Sekula lyckas Antal tyvärr aldrig skapa någon större skräckfilmsspänning i den här filmen. Kanske är det för att huvudkaraktärerna och deras dialog är så artificiella med Beckinsales pillerdrogande "Desperate Housewife" porträtt, eller Luke Wilsons kaxiga citykille som inte kan läsa en förbannad karta. Kanske är det för att filmen lånar friskt från andra filmer utan att göra någon egen tolkning eller nyansering.  

Någonstans långt inne i min reptilhjärna är det inpräntat att Luke Wilson är rolig. Det kommer ifrån Wes Andersons första film, tillika bröderna Wilsons första film, Bottle Rocket, ett samarbete som ledde vidare med bland annat The Royal Tenenbaums. Det resulterar i att jag småskrattar åt Luke Wilson filmen igenom, något som givetvis förstörde min upplevelse av filmen. Fotografen Andrzej Sekula arbetade tillsammans med Tarantino i början av sin karriär och gjorde både Reservoir Dogs och Pulp Fiction, innan han sedan gick och förstörde kultklassikern Cube genom att regissera Cube 2: Hypercube. Han kan vara skicklig i sitt arbete men tillsammans med Antal lyckas han inte riktigt träffa rätt trots flera uppfinningsrika bildlösningar. Dock är det just det visuella som fungerar bäst i filmen bland annat genom hur de lyckas bygga lite spänning genom en ganska suggestiv början. Tyvärr lyckas de inte håll kvar i denna känsla filmen igenom. Sedan finns det något slags försök till diskussion kring filmvåld som underhållning, något som filmen själv är ett exempel på, en idé någon kom på vid en kaffepaus men som aldrig fördjupas nämnvärt.

Slutligen vill jag bara säga att, utan att reta upp för många Underworldfans där ute: Kate Beckinsale må vara söt på alla sätt och vis, men fan vad dålig skådespelarinna hon är.

Och slutet av filmen är bedrövligt.

Betyg:
BetygBetyg

* House of Wax, Wrong Turn, The Hills Have Eyes.

image118
Luke & Kate


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0