Nya pilotavsnitt från Amerika 1

När sommaren passerat hälften börjar det trilla in en del piloter hos Lembrowskibloggen, och detta året är inget undantag. 2006 recenserade jag Heroes, Jericho, Shark, Traveler, Psych mm. där Heroes verkligen blivit en smash-hit i amerika, medans min favorit Traveler hade ett genomuselt andraavsnitt och som verkligen inte har levt upp till mina förväntningar. För någon månad sedan skrev jag i denna bloggen att Jericho var nerlagd, och det var den också, till ett gäng envetna fans fick direktörerna på CBS på andra tankar genom effektiva protester. Jericho är tillbaka med en halv säsong till hösten och kanske längre beroende på tittarsiffrorna. Shark fick också en framgång men jag har helt lämnat den serien. Nu till de nya och spännande nya serierna!

image98

The Sarah Connor Cronicles

Om titeln ringer någon klocka hos er där ute så stämmer det mycket riktigt. Detta är en serie på Terminator som tar avstamp kort efter Terminator 2. Serien har helt nya skådespelare i alla roller, ingen comeback av vare sig Linda Hamilton eller Edward Furlong. Fox producerar och de har ju som giganter på TV marknaden en del pengar att kunna slänga ut på serier, vilket jag tror krävs för att denna serie ska kunna bli bra. För de som inte är så bevandrade eller dåligt uppdaterade kring Terminatorfilmerna så rekommenderar jag både etta och tvåan, medan trean går att lämna därhän.

Sarah Connor har gift sig och bor med sin son John i en stad mitt ute i öknen, men hon får ett varsel om att en Terminator är på väg så de flyr och lämnar maken bakom sig. John har blivit några år äldre men går fortfarande på high school (serien säger sig utspelas under 1999) och är fruktansvärt trött på att dra upp rötterna gång efter gång. På hans nya skola visar en flicka i hans klass intresse för honom men väl medveten om sin situation bestämmer han sig för att inte inleda en djupare relation. När han träffar flickan igen dagen vill han förklara sig och hon tar emot ursäkten samt presenterar sig som Cameron. Under samma lektion har de fått en vikarie, en man vid namn Chromatie, när han läser upp närvolistan och John räcker upp handen plockar vikarien fram en pistol och börjar skjuta mot honom. I jakten ställer sig Cameron emellan vikarien och John och blir träffad med flera skott. Jakten fortsätter ut på skolans parkering och när Terminatorn (ganska uppenbart) har John i siktet på nära håll blir han häftigt påkörd. Det visar sig vara flickan från klassen som kommit för att hjälpa John.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till den här serien. Cineasten i mig vill inte att man ska hålla på att sabotera en historia som denna eftersom de bägge första filmerna ligger mig varm om hjärtat. Så avsnittet lämnar mig väldigt ambivalent. De har funnit relativt bra skådespelare till rollerna, Sarah spelas av Lena Headey senast som drottningen i 300, John av Thomas Dekker senast som kompisen Zach till "The Cheerleader" i Heroes och Summer Glau från Firefly. Att Glau överhuvudtaget är med som en robot i The Sarah Connor Chronicles tror jag kommer just från hennes prestation i Firefly och filmen Serenity, tillsammans med hennes speciella ögon. Nåväl, för att denna serie skall kunna bli någonting krävs mycket pengar eller en innovativ regissör som kan dra ner kostnaderna på specialeffekter. Terminator konceptet drivs genom sin action och piloten lever lite upp till detta utan att övertyga. Samtidigt började jag fundera när jag såg piloten, är verkligen storyn tillräckligt stark för att kunna ge liv till en hel serie? Jag har en känsla av att denna serie inte klarar en säsong eftersom publiken kommer att känna sig som jag och fråga sig: var är Arnold? Preliminär startdatum på Fox: 1 januari 2008.

image95


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0