Filmtips: Tekkon Kinkreet

image111

Jag brukar sällan se anime då filmer som Final Fantasy VII: Advent child kräver enorma förkunskaper om vad som hänt innan för att man ska förstå handlingen, de är oftast mer snygga än rika på innehåll eller så är mina kunskaper om japansk kultur för små för att kunna ta till mig filmerna. Men sedan finns det undantag som Akira, Ninja Scroll, Ghost in the Shell och Spirited Away som erbjuder enorma filmupplevelser. Till denna samling filmer vill jag nu också ställa Tekkon Kinkreet som smög sig ut på de svenska hyllorna för en månad sedan. Filmen handlar om två hemlösa barn som bor i en folkabubbla men som besitter stora krafter och gör yakuzan rädda för att inta deras del av staden. Filmen genomsyras av taoism men är samtidigt en skildring om broderskärlek och en inre kamp. Fantastiskt animerad på ett traditionellt sätt och gubbarna är till och med ganska fula vilket jag tycker är befriande. Tekkon Kinkreet är regisserad av Michael Arias som är amerikan och detta är den första animelångfilmen någonsin som är regisserad av en ickejapan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0