Mad Men räddade sommaren

image105
Sommaren försvann lika snabbt som den kom och hösten greppade tag i oss under veckan som passerat. Några ser tillbaka i minnet över sommaren 2007, andra vill se framåt, som jag, mot hösten. Sommaren är en obeskrivlig plåga som Bengt Sändh sjöng i visan, och vad gäller TV utbudet är detta obeskrivligt sant, om man som jag aldrig hyst någon större kärlek för tusentals knastertorra brittiska deckare eller allsång. Om blickarna vandrar mot andra sidan Atlanten är det inte så mycket bättre där. På sommaren tvingas man stå ut med mediokra dussinserier som Eureka, Kyle XY, Greek, The Closer och annat dravel. Entourage som jag länge lyft fram över annat har inte lyckats lika bra i sommarens säsong, de korta avsnitten tar knäcken på mig och den enda som just nu lyser i serien är Jeremy Piven som alltid ägt serien men ges nu mer utrymme efter sin vunna Emmystaty.

Så hur lyckades jag överleva? Jag tog en överdos av den fenomenala serien OZ, drog i mig sex säsonger på två veckor och kunde därmed lätt identifiera mig med Pink Floys klassiker Comfortably Numb. Utöver det var Mad Men den serien som jag uppskattade mest under sommaren. Mad Men är producerad av AMC, en mindre kabelkanal som till stor del är en filmkanal och deras program domineras av amerikanska filmklassiker. På senare tid har inriktningen moderniserats och de har börjat producera serier som Mad Men. Serien utspelar sig i New York 1960 med utgångspunkt från en reklambyrå där vi följer männen med makten och kvinnorna bakom skrivmaskinerna. Produktionen är väldigt snygg och castingen är riktigt bra med erfarna TV skådespelare i de större rollerna. Intrigerna är välarbetade även om det inte riktigt har börjat bränna till än. Framförallt gillar jag hur manusförfattarna lägger in företeelser som på den tiden var helt normalt men som idag bespottas, som att köra bil hem efter en flaska vodka, eller hur det framstår som fullt regelrätt att uppfostrande ge grannens unge en lavett, eller hur frun psykiatriker ringer hem till mannen för av att avlägga rapport på vad de pratat om. Dessutom röks det något så oerhört hela tiden. Sedan älskar jag den Hitchcock inspirerade vinjetten av serien varje avsnitt (se under). Helt enkelt fenomenalt.

Ökenvandringen tar slut sista veckan i september när alla TV-serier tycks starta samtidigt, House, CSI, The Office, Simpsons och Heroes. Finally!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0