Jon Stewart bäst på galan

Då gick den äntligen av stapeln, Oscarsgalan, i all sin plastiga amerikanska genomskinlighet. Jon Stewart tyckte jag var mer underhållande än de senaste pajasarna som lett galan, men så gillar jag hans The Daily Show också.

Nåja, jag prickade in en del rätt iallafall, några kategorier är ju helt omöjliga eftersom man som svensk inte får en chans att se de dokumentärer och kortfilmer som är nominerade. Jag prickade inatt in samtliga skådispriserna, men det var en ganska lättippad omgång. Jag tror däremot att om Transamerica hade haft en större budget, råd med mer och bättre lobbyism hade Felicity Huffman vunnit, en typisk Oscarsvinnarroll.

Där jag var helt ute och svävade var Paradise Now som bästa utländska, Tsotsi såg jag som andrafavorit, och det visar på hur feg Oscarsjuryn är. Brockeback vann inte bästa film, vilket jag hade tippat, istället plockade Crash hem ett par oförtjänta statyetter, bl.a. bästa film. Jag såg om Crash för ett par veckor sedan och den var inte så dålig som jag mindes den ifrån förra våren, men bästa film 2006 är det inte. Det blir en aning tröttsamt med att ha ett sådant tema i en film, på något sätt ska de pressa in så mycket främlingsfientliga åsikter som möjligt i en film. Samtidigt som den saknar ett bra slut i några av alla parallellhandlingar. Stora överraskningen var att Three 6 Mafia plockade hem en Oscar för bästa sång! Hehe... då kom ju den klassikern upp: Martin Scorsese 0 Three-6-Mafia 1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0