Oscarsnomineringarna

På eftermiddagen den 31/1 släpptes de nominerade filmerna till Oscarsgalan, som i år egentligen inte bjöd på någon överraskning. Kul att Good Night and Good Luck har fått en mängd nomineringar, men annars är nomineringarna väldigt lika de som gjordes till Golden Globe galan. Galorna brukar skilja sig iallafall på några punkter, t.ex. ifjol var Sideways stor på Golden Globe, men blev ganska förbisedd på Oscarsgalan. I år skulle jag vilja säga att A history of violence fått den rollen.

I skådespelarkategorierna skulle jag idag tippa Philip Seymour Hoffman som bästa manliga, och Reese Witherspoon som bästa kvinnliga. Bland de manliga är det Joaquin Phoenix som är den största konkurrenten, men jag tror inte han vinner på grund av att Jamie Foxx vann ifjol som Ray Charles, det blir lite tjatigt om samma "typ" av skådespeleri vinner två år i rad. En outsider och en kanske personlig favorit är David Stratharin för rollen som Edward Morrow i Good Night and Good Luck. Tyvärr tror jag inte att Terrence Howard eller Heath Ledger räcker till i år i den rådande konkurrensen. I den kvinnliga kategorin står det mellan Reese Witherspoon och Felicity Huffman för Walk the Line respektive Transamerica. Judie Dench är nominerad för sin rutin, Charlize Theron för det starka kvinnoporträttet i North Country och Keira Knightley tror jag helt enkelt inte räcker till.

Brokeback Mountain kommer att vinna regipriset, i den kategorin ser jag innan annan vinnare, det hade varit kul om George Clooney fått en men jag tror ärligt talat inte på det. I min recension av Capote på bloggen skriver jag att den inte kommer att vinna regipriset, vilket jag står fast vid. Spielberg är ju en vinnare i dessa sammanhang, och hans Munich är nominerad, men jag ser inte honom som en vinnare på denna gala.

Josef Fares blev inte nominerad för sin Zozo, och man ska ha riktig tur för att bli det i Oscarsgalan enorma konkurrens. I kategorin bästa utländska film ser jag idag bara en vinnare, och det är Paradise Now, som vann kategorin på Golden Globe-galan. En Israelisk film som utspelar sig under de sista 27 timmarna i två självmordsbombare liv i Tel Aviv, en självklar vinnare på galan tror jag.

King Kong kommer att plocka hem de tekniska priserna, och slå Narnia i samtliga av dessa kategorier. Memoirs of a Geisha kommer kanske att ta ett par in någon kategori för bästa kostym eller scenografi. Manuspriserna är svåra att förutsäga, men jag hoppas på A history of violence tar en där, tillsammans med Syriania. Jag tycker att det brukar vara så att manuspriserna går till de filmer som verkligen är riktigt bra, men som inte kommer att vinna något annat pris.

Vilken film kommer då att vinna bästa film 2005? Jag tror jag kommer att sätta mina slantar på Brokeback Mountain. Capote vinner andra inte lika tunga priser, Good Night and Good Luck är lite väl smal för att vinna ett sådant pris, Crash ogillade jag (p.g.a. att den var så fruktansvärt tillrättalagd, brilliant Matt Dillon däremot) och jag ser inte att Munich tar hem något pris alls under galan.

Detta är hur jag ställer mig nu, de första intrycken av nomineringarna, det är ändå en månad till innan galan och jag kommer troligtvis att revidera mina uppfattningar ett par gånger innan det är dags. Helhetsbilden av Oscarsnomineringarna tycker jag är att de är väldigt
mesiga, konventionella och jag saknar lite krydda i sammanhanget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0