Den vedervärdige galan från Sverige

Jag kan börja med att säga att det var längesedan jag stod ut med att se en hel guldbaggegala. Varför? Jo för att alla våras Svensk Filmindustri hyllar sig själv till en sådan nivå att jag börjar känna galla krypa upp genom strupen. Detta brukar inträffa när Åse Kleveland håller sitt årliga öppningstal som brukar lyda såhär: "i år har rekordmånga svenskar gått på bio, och en stor del av den förtjänsten är oss i det här rummet", jo tjenare. Det gamla påståendet "Klubben för inbördes beundran" stämmer synnerligen väl in på denna gala eftersom SF i princip ger priser till sig själva. Det går att kritisera USA för sitt mediekonglomerat, men på Oscarsgalan råder det iallafall lite konkurrens mellan medieföretagen, något som knappt existerar i Sverige. En annan fantastisk idé med guldbaggegalan är att klumpa ihop en mängd priser till ett som t.ex. en vilken buntar ihop en mängd områden såsom kostym och specialeffekter i ett pris! Där har vi SFs respekt till alla arbetare omkring filmerna.

Personligen börjar jag redan vrida mig då jag upptäcker att Lena Endre visar sig vara programvärd, denna överreklamerade aktris som inte gjort något bra sen hon blev påkörd i Juloratoriet. Genast är Extreme Homemakeover på TV3 och Simpsons på ZTV väldigt lockande, men jag stålsatte mig. I år hade Kleveland ett väldigt kort och färdiginspelat tal vilket gjorde resan lite lättare.

Idén med att lägga baggegalan i Göteborg under brinnande festival visar iallafall någon ansträngning till att vilja utveckla produktionen. I och med att de var i Göteborg var de tvungna att leta upp en komiker från Göteborg, men sen Sten-Åke Cederhök gick ur tiden har det inte kommit någon rolig människa från den staden. Därför fick SVT leta fram Carl-Einar Häckner som inte passar in i dessa sammanhang, utan gör sig bäst på en slummig varietéteater i Berlin.

Bristen på bredd och kvalité på baggegalan lyste med sin närvaro, tillsammans med saknaden av framtidsvisioner och kompetent kunskap för produktion. Det är samma gäng som nomineras varje år, inget är nytt under solen. Kvällstidningarna kommer säkert att skriva om vem som var den mest välförtjänta vinnaren, och utan tvekan från mig är det Per Åhlin, mannen bakom bl.a. Karl Bertils Jonssons Julafton och Hundhotellet, och fick nått nyinstiftat barnpris. Åhlin stod också för kvällen bästa tal som påtalade varför han inte fått göra film på snart 10 år, och konstaterade det faktum att svensk animerad film numera görs utomlands.

Peter Andersson borde ha fått vinna bästa manliga huvudroll, det känns som om Krister Henriksson vinner varje år (vilket inte visade sig vara sant, han vann senast -97). Min teori är däremot att det är en kompensation för att Henriksson spelar Wallander i de poänglösa Wallanderfilmerna. Helt enkelt en förhandlingsfråga med SF, jag ser det framför mig, Henriksson: "Åse hur många Wallanderfilmer måste jag göra för att få en ny bagge", Kleveland: "Tja vad sägs om 20?", Henriksson: "Nejnejnej, det får allt räcka med... 14", Kleveland: "It's a deal!", Henriksson (för sig själv): "Fan, jag skulle sagt 10".

Maria Lundqvist vann en bagge för bästa kvinnliga huvudroll, det verkar vara en bra film den där "Den bästa av mödrar". Däremot är det intressant hur länge Tuva Novotny skall se sig brädad av gamla tanter. Jag vet ingen annan kvinnlig skådespelarinna i Sverige som har en sådan hög lägstanivå inom filmen som Tuva Novotny.

Och Ninas Resa vann bästa film, ojojoj vilken överraskning. Koncentrationsläger vinner priser, säger bara Schindlers List och Pianisten.

Visst har jag generaliserats väldigt mycket i detta inlägg, och har en i allmänhet väldigt negativ ton. Jag tycker SF ska hoppa ner från sina höga hästar, arbeta bort det enfaldiga och förlegade Sverigeperspektivet på film. Samarbeta med Norge, Danmark, Finland och Island för att skapa ett pris som ger större betydelse i branschen, stället för att plaska i ankdammen som i guldbaggegalan framställs som havet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0