Oscarsgala på kanal 5

Nu kan man pusta ut igen, Kanal5 har köpt in Oscarsgalan trots att den inte ligger i deras budgetnivå, respekt till kanal 5 Nordic.

Kollade på München häromdagen, vilken jag av någon anledning inte hade några som helst förväntningar på. Detta visade sig vara Steven Spielbergs bästa film på länge, ja kanske någonsin(!) om man som jag gillar politiska thrillers. Jag älskar thrillers från 1970-talet, Jakalen, Avlyssningen och inte minst The French Connection, och Spielberg använder sig stundtals av samma dramaturgiska tillvägagångssätt i vissa scener som påminner mycket om 70-tals klassikerna. München utspelar sig inte så mycket kring själva massakern under OS 1972, utan om en lönnmördargrupp som någon israelisk säkerhetsmyndighet skickar ut för att leta upp palestinierna bakom dådet. Eric Bana som jag flera gånger ifrågasatt är riktigt bra, Ciarán Hinds känd som Caesar i TV-serien Rome gör tillsammans med Daniel Craig (nye Bond, Layer Cake) helt ok insatser. Det som irriterar mig främst i München är närvaron av Hanns Zischler. Om ni erinrar er de första Beckfilmerna med Peter Haber och Persbrandt känner ni igen Hanns Zischler som den fruktansvärt dåligt dubbade Joseph Hillman. Denna tyska skådespelare medverkade i Beck för att tysk TV pumpat in miljoner i projektet och krävde en tysktalande skådis bland birollerna. Jag klarar inte av att se honom efter Beckfilmerna trots att det var typ 7 år sedan (kanske beror det på att Fredrik och Filip har haft med honom på listan i 100 höjdare), han står för något ont, bakgården av filmindustri, finans före skicklighet, den spruckna illusionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0