Nervös Oscarsgala

ABC, tv-kanalen som skall visa Oscarsgalan i USA är nervösa inför att ingen ska vilja se tillställningen, tydligen är det färre blockbusterfilmer och stjärnor än vanligt som skall medverka. Gaycowboyfilmen är för kontroversiell, många samhällskritiska filmer är nominerade som Syriana och Good Night and Good Luck, dessutom skall Jon Stewart leda tillställningen. Därför har ABC kört igång en massiv reklamkampanj för att få folk att se den på söndag.

Att ha Jon Stewart som värd är i mina ögon mindre kontroversiellt än att ha Chris Rock som var värd ifjol. Att inte så många stjärnor skall medverka anser jag vara ett tecken på att juryn tittat mindre på namn och mer på prestation. Det är visserligen ingen Clint Eastwood, Julia Roberts eller Jack Nicholson nominerade, men det är ju inte så att de nominerade är okända, och kanske är det så att en generationsväxling är på gång? Många redan duktiga skådespelare har tagit ett steg till ut från birollerna till rampljuset som Philip Seymour Hoffman, Matt Dillon och Joaquin Phoenix. Bland aktriserna finns det i sammanhanget tunga namn som Charlize Theron, Judie Dench och Frances McDormand, men har många yngre nominerade som Keira Knightley, Reese Witherspoon, Amy Adams och Michelle Williams. Så det råder ju ingen brist på kända namn.

Hans Wiklund skall kommentera Oscarsgalan på kanal 5 på natten mellan söndag och måndag, ett bra val, men jag hade ju hoppats på femmans gamla vapendragare Ronny Svensson. Men jag ska väll egentligen bara vara nöjd med att jag får se den. Jag har verkligen börjat tröttna på SVT:s oförmåga att skapa ett bra filmprogram, numer föredrar jag kvarten torsdagar klockan 08.15 på Godmorgon Sverige före Filmkrönikan, ja till och med "Godkväll med Ragnar Dahlberg" med sina filmtips är bättre. Recensenter som bara framför sin monotona monolog till tittarna är ju fruktansvärt dålig TV. De kan väll iallafall någon gång få dit två recensenter samtidigt som kan munhuggas lite? Någon som kan släppa manus för en minut och verka naturlig i TV? Kolla på fotbollsprogrammen, där går det hur smidigt som helst att analysera, kritisera och betrakta, men samtidigt få bra och intressant TV.

Just nu är jag ute och undervisar i massmedia på en gymnaiseskolan, det är riktigt kul. Jag får en verkligen genomkörare i grundläggande mediakunskap, för det ju jag som lärare som skall veta allt. Något oroväckande är deras böcker, massmedia inbäddat mellan lag och rätt och social välfärd, skriven av en statskontrollerad författare som hyllar journalistens godhet och förträfflighet. Skrämmande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0