Smarta infiltratörer

The Departed 3

2000-talet har än så länge varit ett århundrade av remakes, det vill säga nyinspelningar på gamla filmer, som allt som ofta har varit av det sämre slaget än originalet. Processen är billig och Hollywood får ett recept som de vet har fungerat tidigare. Till de mest meningslösa nyinspelningarna räknar jag de amerikanska versionerna av asiatiska skräckfilmer, en chans att få amerikanerna att se lite icke-engelsktalande film byts ut mot en karbonkopia, se The Grudge, Dark Water etc. Den kanske absolut sämsta nyinspelningen genom tiderna måste vara Gus Van Sants Psycho från 1998 med Vince Vaughn i huvudrollen som Norman Bates, det går helt enkelt inte att se filmen utan att känna sig skändad. Sedan finns det också ett par remakes som visat sig inte vara så dåliga, t.ex. Dawn of the Dead, men nu har det kommit en film som skall visa hur en nyinspelning skall göras, Scorceses The Departed. 


Jag ställer mig in i hyllningskören till The Departed, det är en oerhört smart och slipad film, men bygger också på fantastiska Hong Kong filmen Mou gaan dou, eller Infernal Affairs, från 2002. The Departed är däremot inte en remake av det traditionella slaget, så lågt har Scorsese inte sjunkit än, utan han försöker verkligen göra något eget av historien. Genom att lägga handlingen i Boston och den irländska maffian ger Scorsese filmen en annan kulturell struktur som automatiskt förändrar hela filmen. I tidigare recensioner har skådespelarna hyllats och både DiCaprio och Nicholson har nominerats till Golden Globes. Jag ser däremot Scorseses användande av skådespelarna som genial före deras insatser. DiCaprios blandning av sorgsen och sårbar valpighet passar perfekt in som en infiltratör hos maffian, Matt Damons helylle svärmorsdröm passar in för att infiltrera polisen utan att bli misstänkt, och slutligen Nicholsons inre pondus med hans excentriska gester samt överdimensionerade mimik passar sällsamt bra till maffiabossen Frank Costello.

Jag håller fortfarande Infernal Affairs högre än The Departed, vilket kan handla lite om den förförståelse jag hade gentemot handlingsförloppet i The Departed innan jag såg den, dessutom spöar Tony Leung den klemige DiCaprio varje dag i veckan. Vad gäller priser kommer ett par Golden Globes att ramla in, Scorsese har en tendens att vinna många sådana, om han plockar hem en Oscar för The Departed är det snarare för lång och trogen tjänst som ligger bakom, för det är ju helt sjukt att han aldrig vunnit någon. DiCaprio kan mycket väl plocka hem en Oscar men i så fall för Blood Diamond.

Någon som tackar för framgången för The Departed är NBC som i mars kommer att börja köra serien The Black Donnellys, en serie som kommer att utspela sig inom den irländska maffian i Boston. Ett pilotavsnitt av serien gick i somras och var inte allt tokig.

Någonting jag skrattade mycket av är att skådespelarna i The Departed kör Bostondialekt precis som Pete i Family Guy vilket jag finner ytterst roligt i scener som skall vara allvarliga.

Betyg:
BetygBetygBetygBetyg

The Departed 2


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad tycker du om blood diamond?

2007-02-06 @ 19:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0