Angående Svensk Filmindustri

Angående Svensk Filmindustri

Cissi Elwin medverkade i lördagens (2/12) morgontv på TV4 pga av att hon igår lagt fram planerna på hur svensk film skall se ut i framtiden. Målet var att göra svensk film bättre menade hon, genom att producera färre filmer och lägga all kraft på dem. Vidare menade hon att svensk film har framgångsrika regissörer och att vi är stora utomlands. Även förhöll det sig så att hon, som inte kan något om svensk filmindustri, ger ett nytt perspektiv på hela svenska filmbranschen, och att Sverige skulle leverera en film i klass med Babel inom några år.

Svensk film har sedan i slutet av 90-talet åter och åter igen sagt att de skall fokusera sig på att producera färre filmer, ett löfte som de inte vidmakthållit. Svensk film har inte blivit bättre, dock kan även blinda hönor kan finna ett korn. Cissi Elwin är en optimist som måste inse att hennes ledarskap inte kommer att leda till någon omvälvning inom branschen om hon fungerar som filmkonsulenternas nickedocka och sitter och ljuger i TV. Svensk film är minimal utomlands, inte ens danskarna vill se vår skit, en Beckfilm är lika bra koncentrerat som 1 minut i Mordkommissionen. Jag skulle vilja ha en chef över Svenska Filmindustri som kan sluta hyckla och berätta sanningen för oss. Ett tips kan vara att sparka ut alla förlästa 68-vågenkärringar som sitter och leker konstkritiker när de delar ut sina bidrag. De är polare med meningslösa regissörer som Rickard Hobert och Kjell Grede, och slänger ut sina 20 miljoner till dem. Då får vi för tusende gången ett relationsdrama med Pernilla August och Jakob Eklund. Plantskolorna runt om i Sverige, som Film i Skåne och Film i Väst, kan jag hålla med Cissi Elwin om att de är väldigt viktiga, men så fort nya lovande regissörer får en chans stryper Svensk Filmindustri alla former av konstnärlig frihet, vilket Elwin sa indirekt i Nyhetsmorgon.

Jag anser att Sverige har bra skådespelare och bra regissörer som mycket väl kan utvecklas till genier. Det förhåller sig som så att Svensk Filmindustri gång efter gång underbudgeterar de nya projekten vilket slutar med att regissören får lägga in sin lön i filmproduktionen, eller tar bort efterbearbetningsdagar eller inspelningsdagar. Svenska filmskapare måste ändå få en rimlig chans att kunna vara kreativa och ha råd med att slutföra sin film på ett vettigt sätt. Den stora bristen i svensk film idag, som jag ser det, är manuskripten. Svenska manus är verkligen usla och den enda som idag kan skriva i Sverige är Björn Runge. Svensk film borde koncentrera sig på att skapa en skola för manuskriptförfattare och inte lita på den mossiga visionen från 60-talet om auteuren. Vettiga manuskript är ju inte bara ett problem i Sverige utan också för till exempel Hollywood.

Lugna er alla ute i Sverige för vi kommer att få 14 nya Beckfilmer och 12 nya Wallander dito. De är säkra pengar till Svensk Filmindustri så de kommer de aldrig att sluta massproducera svenskt polisskräp som saknar all vettig handling och återupprepar sig själva hundra gånger i rad. Därför att det ligger djup i den svenska folksjälen att rituellt se undermåligt filmskräp på söndagskvällen, som Freud skulle ha sagt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0