En av årets bästa filmer!

Brick3

Brick
vann juryns specialpris vid Sundancefestivalen 2005 och är en independentfilm som har väckt uppmärksamhet på många festivaler. Filmen är en hyllning till äldre noir deckare och refererar friskt till klassiker som Riddarfalken från Malta och The Big Sleep. Huvudrollen som spelas av Joseph Gordon-Levitt (pojken i familjen Solomon i Tredje klotet från Solen) bygger på Humphrey Bogarts återkommande karaktär av den iskallt beräknande ensamvargen "who knows all the angles".

Brick handlar om highschool outsidern Bendan vars exflickvän Emily desperat försöker återuppta kontakt med honom men försvinner spårlöst. Brendan, som fortfarande har djupa känslor för Emily, blir besatt av att få veta sanningen och påbörjar en odyssé som tar honom allt djupare in i ett hemligt sällskap. Till sin hjälp har han The Brain, skolans plugghäst, och det dröjer inte länge förrän Brendan är djupt involverad i dödliga intriger och rävspel.

Storyn är väldigt komplex och det gäller att fokusera för att hänga med i alla vändningar. Musiken är väldigt suggestiv och hela filmen har en surrealistisk Lynchstämning över sig. Manus är fantastiskt överarbetat och fotot är riktigt fantastiskt. Förutom Gordon-Levitt finns det flera andra skådespelare med i Brick som Loststjärnan Emelie de Ravin, Lukas Haas (Mars Attacks), Nora Zehetner, vilka lyfter sig till ovanligt höga höjder för att vara dem. Den som verkligen ska hyllas är Rian Johnson, regissör och manusförfattare, som har slipat på denna film sen han slutade college för 10 år sedan. Manuset i klass med James Ellroy när han är som bäst.

Detta är verkligen en independentpärla som The Station Agent var och bör lyftas fram till en bredare publik för detta är verkligen amerikansk filmkonst på hög nivå. David Lynch möter noir genren med Chinatown och Bogartfilmerna i spetsen. Suverän klass på allt och detta tilltalar mig såpass mycket att jag är beredd att ge Brick en femma!



Brick2Brick

Kommentarer
Postat av: Mattias

Oj, du verkar tycka att Brick var precis så bra som jag hade hoppats. Jag tycker den inte når ändra fram, och dom höga ambitionerna gör att jag blir hård i min bedömning och filmen landar på en trea. Fast, när jag ser om den, utan att ha så överskruvade förväntningar lär betyget klättra till en fyra... :)

2006-10-10 @ 21:51:42
URL: http://www.tvbloggen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0