Teaser till Fantastiska Fyran och Silversurfaren
http://www.apple.com/trailers/fox/fantasticfourriseofthesilversurfer/
Smarta infiltratörer
2000-talet har än så länge varit ett århundrade av remakes, det vill säga nyinspelningar på gamla filmer, som allt som ofta har varit av det sämre slaget än originalet. Processen är billig och Hollywood får ett recept som de vet har fungerat tidigare. Till de mest meningslösa nyinspelningarna räknar jag de amerikanska versionerna av asiatiska skräckfilmer, en chans att få amerikanerna att se lite icke-engelsktalande film byts ut mot en karbonkopia, se The Grudge, Dark Water etc. Den kanske absolut sämsta nyinspelningen genom tiderna måste vara Gus Van Sants Psycho från 1998 med Vince Vaughn i huvudrollen som Norman Bates, det går helt enkelt inte att se filmen utan att känna sig skändad. Sedan finns det också ett par remakes som visat sig inte vara så dåliga, t.ex. Dawn of the Dead, men nu har det kommit en film som skall visa hur en nyinspelning skall göras, Scorceses The Departed.
Jag ställer mig in i hyllningskören till The Departed, det är en oerhört smart och slipad film, men bygger också på fantastiska Hong Kong filmen Mou gaan dou, eller Infernal Affairs, från 2002. The Departed är däremot inte en remake av det traditionella slaget, så lågt har Scorsese inte sjunkit än, utan han försöker verkligen göra något eget av historien. Genom att lägga handlingen i Boston och den irländska maffian ger Scorsese filmen en annan kulturell struktur som automatiskt förändrar hela filmen. I tidigare recensioner har skådespelarna hyllats och både DiCaprio och Nicholson har nominerats till Golden Globes. Jag ser däremot Scorseses användande av skådespelarna som genial före deras insatser. DiCaprios blandning av sorgsen och sårbar valpighet passar perfekt in som en infiltratör hos maffian, Matt Damons helylle svärmorsdröm passar in för att infiltrera polisen utan att bli misstänkt, och slutligen Nicholsons inre pondus med hans excentriska gester samt överdimensionerade mimik passar sällsamt bra till maffiabossen Frank Costello.
Jag håller fortfarande Infernal Affairs högre än The Departed, vilket kan handla lite om den förförståelse jag hade gentemot handlingsförloppet i The Departed innan jag såg den, dessutom spöar Tony Leung den klemige DiCaprio varje dag i veckan. Vad gäller priser kommer ett par Golden Globes att ramla in, Scorsese har en tendens att vinna många sådana, om han plockar hem en Oscar för The Departed är det snarare för lång och trogen tjänst som ligger bakom, för det är ju helt sjukt att han aldrig vunnit någon. DiCaprio kan mycket väl plocka hem en Oscar men i så fall för Blood Diamond.
Någon som tackar för framgången för The Departed är NBC som i mars kommer att börja köra serien The Black Donnellys, en serie som kommer att utspela sig inom den irländska maffian i Boston. Ett pilotavsnitt av serien gick i somras och var inte allt tokig.
Någonting jag skrattade mycket av är att skådespelarna i The Departed kör Bostondialekt precis som Pete i Family Guy vilket jag finner ytterst roligt i scener som skall vara allvarliga.
Betyg:
Children of Men är ett visuellt mästerverk
Året är 2027 och alla världens människor har drabbats av infertilitet. Saknaden av en framtidsgeneration har skapat en värld av kaos och större delen av världens samhällen har rasat. En deterministisk och håglös sinnesstämning har lagt sig över människorna. I Storbritannien lyckas fortfarande militären hålla uppe en tunn fasad av en strukturerad nation, samtidigt som de samlar ihop alla flyktingar och invandrare i för deportation. Behandlingen av dessa tillsammans med det totalitära maktmissbruket har skapat flera typer av organiserade kampgrupper som med vapen kämpar emot militärens syften. Den yngsta människan på planeten, blott 18år gammal, dödas och människorna blir återigen medvetna om att de går undergången till mötes. Varför hela världen har drabbats av sterilitet är det ingen som vet, kanske är det föroreningar, virus eller guds vrede? Före detta aktivisten Theodore Faron (Clive Owen), försupen och desillusionerad, blir kontaktad av sin exfru, likaså ledare för en rebellgrupp, Julian Taylor (Julianne Moore). Theodore blir tillfrågad om att utföra ett topphemligt uppdrag som går ut på att transportera en ung kvinna till säkerhet utanför landets gränser. Emotionellt avdomnad som han är bryr han sig inte så mycket om uppdraget, men lovar att ordna passersedlar och andra viktiga papper till dem. Projektet går inte som planerat och snart tvingas Theodore ta ansvar för uppdraget, samtidigt som det visa sig att flickan han skall eskortera är gravid.
Regissören Alfonso Cuarón är mexikanare och är kanske mest känd för att tidigare ha gjort Harry Potter and the prisoner from Azkaban. I Children och Men lyckas han tillsammans med fotografen Emmanuel Lubezi (Lemony Snicket, Sleepy Hollow) skapa ett fantastiskt foto. Bilderna av det sargade England ser ut som bilder från balkankriget, kameran levererar sjukt vackra och långa tagningar som skulle ha fått Orson Welles att tappa fattningen. Children of Men innehåller långa tagningar under de mest intensiva och actionfyllda ögonblicken. Ett exempel är när en strid utbryter mellan terrorister och militär följer publiken Theodore i ryggen i 6 minuter med skakig handkamera, under vilken över 50 statister förekommer, en stridsvagn blåser ut en våning på ett höghus och flera personer blir skjutna i närbild. Närvaron är skrämmande realistisk och påminner bildmässigt om tv-serien Band of Brothers och Saving Private Ryan.
Children of Men bygger på en novell av välkända deckarförfattarinnan PD James, men är bearbetad av inte mindre än fem manusförfattare. Jag har inte läst PD James bok så jag vet inte hur filmen förhåller sig till denna, och fem manusförfattare brukar inte båda gott. Filmens bibliska tema går inte att missta så här i jultider, likaså kopplingarna till IRA och västvärldens migrationspolitik. Karaktärerna i filmen är däremot ganska okomplicerade och schablonartade, men räddas ganska bra av ett gediget skådespeleri. Michael Caine gör en underhållande biroll som haschtomte och en av mina favoritskådisar Chiwetel Ejiofor medverkar också i en mindre roll. Trots att filmen kan räknas som en science fiction har den mer gemensamt med antikrigspolitiska filmer.
Visuellt är Children of Men helt fantastik och värd en femma, men med den lite näringsfattiga storyn och medelmåttiga persongalleriet landar filmen på en fyra.
Betyg:
Järpen är viktlös...
Då kom han äntligen upp i rymden, Christer Fuglesang, efter 14års väntan. Därför tar jag iallafall tillfället i akt med att följa Fuglesangs alter ego Klister Blygdeslapps äventyr hos kapten Klänning och rymdprogrammet. Givetvis pratar jag om en av de röda trådarna som löper igenom Killinggängets Percy Tårar som inte slog igenom på lika bred front som Nile City 105,6, men som efter lite distans visade sig kanske vara ännu bättre. För de som inte har tillgång till serien finns lite "best of" klipp på SVTs videoarkiv helt gratis och väldigt kul.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2114&lid=Killingganget&from=menu
The Deuce
IT förändrade en hel generation ungdomar och utvecklade ännu en teknologiintressead och beroende ungdomskultursgren. Genom den nya teknologin föddes de små korta filmklippen, som nu långt senare gör stor sensation genom Youtube och videofeber, i vilka åskådaren kan förvänta sig att se exakt vad som helst i sitt eget trygga hem. Gränsen till det vedervärdiga, det äckliga eller det groteska har förskjutigts och har i vissa fall influerat olika komedigenrer. Fast har egentligen inte alltid populärkulturen försökt förflytta dessa gränser? Är det inte en del själva innebörden av ungdomskultur att provocera de vuxna, auktoriteten, lärare och de som har är i besittning av stor makt?
År 2000 brakade det loss. Al Gore skulle besegra Geroge W Bush i presidentsvalskampanjen och fortsätta driva en demokratisk politik. I den kanske smutsigaste av kampanjer spelar MTVs nya TV-serie Jackass en betydande roll. Ett gäng 70-talister, beståendes av marijuanarökande skateboardåkare och mediakåta stuntmän med alldeles för mycket fritid, började slå sig halvt fördärvade i TV. Al ”Skogsmulle2006” Gore fick moralpanik och krävde att serien skulle läggas ner då amerikanska tonåringar tydligen hade försökt testa på samma saker i hemmet lugna vrå. Istället exploderade tittarsiffrorna och Jackass är idag ett obeskrivbart stort popkulturellt fenomen som har fått barnasinnade 25 åriga killar att slänga sig hejdlös i kommunens planteringar.
I veckan anländer den andra långfilmen från Jackassgänget med Johnny Knoxville, Bam Margera, Steve-O, Ryan Dunn och inte minst dvärgen Jason Acuña alias Wee Man, i spetsen. För att imponera på även de största fansen har de valt att driva sina stunts och dolda kamerainslag ännu ett par snäpp. Det finns en scen som var tvungen att censureras för att filmen ens skulle kunna få gå upp på bio i USA med högsta åldersgränsen. Upplägget av filmen känns ingen från TV-serien, kortare inslag med olika stunts, pranks och dolda kameran, allt draget till en balansgång mellan genialitet och smaklöshet. Ett genomgående tema är stunts som inkluderar djur som hästar, tjurar och hajar. Till exempel gör Jonny Knoxville ett stunt inspirerad av Tom&Jerry, en hommage till sina barndoms hjältar (bilden nere till vänster) där han iförd ögonbindel tänder en cigg och blir påsprungen av en skenande tjur. Steve-O trycker en stor fiskekrok genom kinden och agerar hajbete. Bam Margera bränner in, likt boskap, konturerna av en penis på ena skinkan. Dessutom medverkar många mer eller mindre kända namn i filmen såsom Spike Jonze, John Waters, Luke Wilson samt Mark Zupan från rollstolsrugbydokumentären Murderball.
Av många svenska recensenter har Jackassgängen inte fått de eloger som de förtjänar för de är inte helt historielösa komiker, utan har omdefinierat komik inom många genrer, framförallt för ungdomar idag. I Jackass 2 framkommer många hyllningar till historien till exempelvis Buster Keaton, Benny Hill, Looney Tunes, varietéteaterscenen, slapstick och klassisk kiss-och-bajs humor etc., och de är väl medvetna om ut vilken tradition de är sprungna ur.
Personligen skattar jag hejdlöst till en början av filmen för att efter bara 20minuter känna att Jackass 2 är återupprepningar av gammalt material. Jag har sett Knoxville få blåmärken, Steve-O plåga sig själv i fakirinspirerad tradition och Preston Lacy jaga runt Wee Man iförd blöja. Med tiden har gubbarna börjat bli gamla(läs rika) och det visas många scener i filmen då de gnäller över olika stunts, någon som inte framkommit på samma sätt i tidigare produktioner. Det är kanske bara ett nytt sätt att göra filmen mer intressant, sätta protagonisterna i ett underläge vilket de senare övervinner, eller så vill de bara visa hur jävla ont de får. Jag skulle bli mycket förvånad som det skulle komma en trea till serien (kanske någon annan variant när någon av de mindre kända personerna från Jackass får dåligt med pengar)för mycket i filmen visar på det.
Jackass 2 känns som en upprepning, dels av sig själv och dels av sina spinoffserier som Wild Boys, Viva la Bam, Dirty Sanchez m.fl. Filmen får en fisljummen trea, det var roligt att grabbarna återkom efter ett par år av tystnad men de måste inse att Jackasseran är slut, för att citera Bam Margera ”Please God, don't let there be a "Jackass 3"”.
Angående Svensk Filmindustri
Cissi Elwin medverkade i lördagens (2/12) morgontv på TV4 pga av att hon igår lagt fram planerna på hur svensk film skall se ut i framtiden. Målet var att göra svensk film bättre menade hon, genom att producera färre filmer och lägga all kraft på dem. Vidare menade hon att svensk film har framgångsrika regissörer och att vi är stora utomlands. Även förhöll det sig så att hon, som inte kan något om svensk filmindustri, ger ett nytt perspektiv på hela svenska filmbranschen, och att Sverige skulle leverera en film i klass med Babel inom några år.
Svensk film har sedan i slutet av 90-talet åter och åter igen sagt att de skall fokusera sig på att producera färre filmer, ett löfte som de inte vidmakthållit. Svensk film har inte blivit bättre, dock kan även blinda hönor kan finna ett korn. Cissi Elwin är en optimist som måste inse att hennes ledarskap inte kommer att leda till någon omvälvning inom branschen om hon fungerar som filmkonsulenternas nickedocka och sitter och ljuger i TV. Svensk film är minimal utomlands, inte ens danskarna vill se vår skit, en Beckfilm är lika bra koncentrerat som 1 minut i Mordkommissionen. Jag skulle vilja ha en chef över Svenska Filmindustri som kan sluta hyckla och berätta sanningen för oss. Ett tips kan vara att sparka ut alla förlästa 68-vågenkärringar som sitter och leker konstkritiker när de delar ut sina bidrag. De är polare med meningslösa regissörer som Rickard Hobert och Kjell Grede, och slänger ut sina 20 miljoner till dem. Då får vi för tusende gången ett relationsdrama med Pernilla August och Jakob Eklund. Plantskolorna runt om i Sverige, som Film i Skåne och Film i Väst, kan jag hålla med Cissi Elwin om att de är väldigt viktiga, men så fort nya lovande regissörer får en chans stryper Svensk Filmindustri alla former av konstnärlig frihet, vilket Elwin sa indirekt i Nyhetsmorgon.
Jag anser att Sverige har bra skådespelare och bra regissörer som mycket väl kan utvecklas till genier. Det förhåller sig som så att Svensk Filmindustri gång efter gång underbudgeterar de nya projekten vilket slutar med att regissören får lägga in sin lön i filmproduktionen, eller tar bort efterbearbetningsdagar eller inspelningsdagar. Svenska filmskapare måste ändå få en rimlig chans att kunna vara kreativa och ha råd med att slutföra sin film på ett vettigt sätt. Den stora bristen i svensk film idag, som jag ser det, är manuskripten. Svenska manus är verkligen usla och den enda som idag kan skriva i Sverige är Björn Runge. Svensk film borde koncentrera sig på att skapa en skola för manuskriptförfattare och inte lita på den mossiga visionen från 60-talet om auteuren. Vettiga manuskript är ju inte bara ett problem i Sverige utan också för till exempel Hollywood.
Lugna er alla ute i Sverige för vi kommer att få 14 nya Beckfilmer och 12 nya Wallander dito. De är säkra pengar till Svensk Filmindustri så de kommer de aldrig att sluta massproducera svenskt polisskräp som saknar all vettig handling och återupprepar sig själva hundra gånger i rad. Därför att det ligger djup i den svenska folksjälen att rituellt se undermåligt filmskräp på söndagskvällen, som Freud skulle ha sagt.