Gräddan av japansk anime



Hayao Miyazaki heter den numera legendariska anime-veteranen från Japan som internationellt slog igenom med fantastiska "Spirited Away" för sju år sedan. Efter det har svenska importörer börjat plocka upp han äldre filmer vilka lång tid efter sin produktion fått gå upp på bio. Miyazaki är den stora stjärnan när det kommer till anime och Studio Ghibli som han arbetar för har tjänat biljontals yen på den fantasirike konstnären. Det är Miyazakis kännetecken som glädjen, mystiken, fantasin och det briljanta tecknandet som fått människor i alla åldrar att älska hans filmer. Nu är hans senaste alster "Ponyo on the cliff by the sea" på väg mot biograferna i USA, filmen finns på import för en dyr peng och när den kommer till Sverige i skrivande stund är ej klart.

Ponyo är en havsvarelse som tydligen skall likna en guldfisk. Hon rymmer en dag från magikern/fadern Fujimoto och efter en strapatsrik resa flyter Ponyo uttröttad iland vid en ö där pojken Sosuke finner henne.  Sosuke bor högt upp på en klippa med sin mamma som jobbar på ett äldreboende, pappan är sjöman med vilken de endast har sporadisk kontakt med genom morsekod och radiokommunikation. Sosuke och Ponyo fattar snabbt tycke för varandra och en vänskap växer fram mellan de tu. Fujimoto hämtar dock tillbaka Ponyo till havet men hon har nu fått en smak av livet på land och i synnerhet skinkpålägg. Så Ponyo rymmer igen, tillskansar sig Fujimotos magiska drycker och utvecklas till en flicka i Sosukes ålder. Detta sätter hela universum i obalans och en kraftfull storm angriper öarna där Sosuke bor.

Många har påtalat likheter mellan Ponyo och HC Andersens "Den lilla sjöjungfrun", och det finns en hel del likheter. Jag skulle snarare vilja dra dessa referenser ännu längre, då Miyazaki i flera intervjuer sagt sig inspireras av den danska barnboksförfattarens böcker, att det finns ännu fler referenser till HC Andersens verk. Nu ska detta inte heller överdrivas då Ponyo endast är väldigt lös baserade på de ovannämnda sagoböckerna.



"Ponyo on the cliff by the sea" är en betydligt mildare film än "Spirited Away" och "Howls moving castle", och rör sig mer mot "Min granne Totoro", filmer som barn ner i 4-5års åldern kan uppskatta. Det mörker som finns i de senaste av Miyazakis filmer har tonats ner, och många ogillar nog filmen Ponyo på grund av det. Det finns inte någon riktig konflikt eller någon riktig antagonist. Men traditionell logisk berättarstruktur ligger inte Miyazaki i fatet och det är en av orsakerna att hans filmer är så befriande. Det finns ett stort utrymme för tolkning vilket ger filmen ett större djup.

Filmen är också mer avskalad än Miyazakis tidigare filmer. Ett par scener briljerar, men de scener som jag brukar kalla för Sven Nordqvist scener, med ett myller av figurer och extremt detaljerade bilder, förekommer inte lika frekvent som tidigare alster. Det finns också ett litet budskap om miljö i filmen, om hur havsbotten är full med skräp och hur vi egentligen behandlar vårt hav. Något som bidrar till hämnd i form av tsunami och kraftiga stormar.

"Ponyo on the cliff by the sea" når inte upp till Miyazakis mästerverk "Spirited Away" men det är dock en visuellt och konstnärlig pärla. Det är svårt att inte charmas av Ponyo och jag fascineras av hur barnens animerade rörelser så på pricken liknar rultiga barn såsom mina brorsbarn. För barn tror jag att denna film verkligen kan fungera men för mig själv så saknar jag en hel del. Det är lite väl många vägar som går outforskade och hur de väljer att visualisera Ponyos mor tycker jag inte håller nivån. Dessutom hatar jag Ponyosången som spelas i japanska trailern och därför väljer jag att lägga till den Amerikanska trailern. Stark trea blir det iallafall.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0