Filmåret 2006

2006 kommer blir ett spännande filmår, men som brukligt är kommer den också domineras av re-makes på gamla filmer och TV-serier, uppföljare, superhjältar och lite tecknat. Vintern är lite mindre spännande vad gäller filmsläpp i staterna, och till våren/sommarn rullar de påkostade filmerna in på amerikanska biografer. Det är sällan bland dessa man finner sina favoriter, men de filmer jag personligen ser mest fram emot att se 2006 är:

1.Good Night and Good Luck - det är som regissör jag tycker George Clooney är mest intressant då jag verkligen gillade "Confessions of a dangerous mind". Nu har Clooney regisserat en historia som utspelas under McCarthy-eran på 1950-talet, någonting som Hollywood länge blundat för men nu äntligen tar tag i.

2. Walk the Line - filmen om Johnny Cash, med en tillsynes fantastisk Joaquin Phoenix i huvudrollen. Har en "Ray 2" varning över sig om ni förstår vad jag menar, men en film om the man in black kan inte misslyckas, och den har fått bra respons i USA.

3. Night Watch - jag vet att den finns att köpa för ett par hundringar från Ryssland med engelsk text, men nu i vinter ska jag väll äntligen få se den första filmen i den ryska vampyrtriologin som så många har hyllat på olika filmforum.

Andra filmer som jag kommer att se och som är mer eller mindre intressanta och som lär komma under 2006 är:

Cannes filmerna från ifjol som t.ex. "Factotum" och "The three burials of Melquiades Estrada", Charles Bukowski och en Tommy Lee Jones som vinner skådespelarpris, intressant.

Intressanta regissörer som Steven Soderbergh kommer men en ny film "Bubble", Michael Winterbottom samarbetar med Steve Coogan igen efter den fantastiska "24 hour party people", denna gång heter filmen "Tristam Shandy: a cock and bull story" och Michael Gondry gör "Blockparty" med Dave Chappelle.

Bland superhjältarna hittar vi "Superman Returns" och "X-men 3". Bryan Singer som regisserade "X-men" och "X-men 2" har gjort "Superman Return" och kommer att konkurrerar mot den serie filmer som han själv byggt grunden för. Att Singer lämnat X-men gänget kan vara på gott och ont, men att ha Frasier som Beast är ett genidrag. "Superman Returns" kan inte misslyckas med Singer vid spakarna, eller kan det?

Två andra filmer som kommer få folk till bian är "DaVinci Koden", alla som läst boken kommer att sitta där och diskutera fram och tillbaka om boken var bättre än filmen. Statusen som boken har fått är överdriven, men det gjorde ju Dan Brown till en rik man. Personligen tyckte jag deckarstoryn var tunn, symbolismföreläsningen intressant men allting är fiktion så man vet inte vad man skall tro. Tom Hanks ser ut som en Robert Langdon, och castingen känns riktigt bra, förutom Paul Bettany som Silas, han är en bra skådis Bettany men jag hade föreställt mig en större och kraftigare snubbe som Silas. Den andra filmen som jag hoppas mycket på är "Miami Vice", inte för att jag är speciellt intresserad av den gamla serien, utan för att Michael Mann står för regin. Colin Farrell och Jamie Foxx spelar Sonny och Tubbs, och apropå Farrell så är han med i Pocahontasfilmen "The New World" som dock lär vara en ny "Alexander".

Detta var bara ett axplock av vad som komma skall under 2006, och detta är bara den amerikanska marknaden. Europa och Asien lär bjuda på ett par godbitar, och Sverige lär väll komma med 15 nya Beck-filmer och 10 nya Wallander.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0