Ghost Rider - med brinnande intresse

Ghost Rider 

Nicolas Cage drömde länge om att få spela Stålmannen, när det inte blev så letade han desperat efter en annan superhjälte som han skulle kunna spela. Cage är en välkänd serietidningsälskare och hade en enorm samling, som han nu säger sig sålt, utom just Marvels Ghost Rider tidningar. Eftersom vi i Sverige läser Lilla Fridolf och Herman Hedning är inte Ghost Rider så speciellt känd för den breda massan i vårt avlånga land. Själva ?superhjältes-grejen? med Ghost Rider är att en stuntmotorcyklist, sådan man kan se köra omkring i en jättestor tunna på Kiviks Marknad, som heter Johnny Blaze säljer sin själ till Satan, och när Satan behöver hjälp med revolterande demoner förvandlas Johnny till ett brinnande skelett med superkrafter. Många i USA vill påstå att det råder en svettig kamp mellan de två största serietidningsförlagen i landet, Marvel Comics och DC Comics kring produktionen av nya filmer. Marvel, som gjort Ghost Rider, sägs leda kampen genom att de har flera framgångsrika serietidningsfilmer bakom sig som exempelvis X-men och Spiderman. DC Comics största framgång är Batmanfilmerna, men andra försök att hävda sig har gjorts med bland annat Superman Returns. Fler superhjältar är att vänta på stora duken. DC har börjat planera filmer med Blixten och Wonder Woman medan Marvel snackar om en Spider-Man 4, ny Hulken och en om Thor, en serietidningshjälte som bygger på asaguden med samma namn.

Filmen Ghost Rider kretsar kring hur Johnny Blaze blir Ghost Rider och vad som händer i hans förflutna. Handlingen delas sedan upp mellan en intrig mellan Johnny och hans ungdomskärlek Roxanne spelad av Eva Mendes. Den andra hur jorden är på väg att erövras av elaka demoner vilka bara Ghost Rider kan bekämpa genom att köra snabbt på sin brinnande motorcykel och vifta med sin brinnande kedja.

Jag har aldrig läst någon serie om Ghost Rider eller egentligen hört någonting om honom tills jag fick reda på att Cage skulle medverka i filmen. I Sverige under 80-talet släpptes mest europeiska serier över gränsen som Tintin och Spirou. Svenskarna ville också bibehålla sina egenproducerade serier som Bobo och Kronblom, och ville inte utsätta dessa med för hård konkurrens från Amerika. Personligen känner jag inte någon saknad över att ha missat Marvels utfyllnadsserier, som Ghost Rider är ett bra exempel på.  Filmen är tafflig och ointressant, vilket filmskaparna tycks ha varit medvetna om då de bland annat lagt extra mycket möda på att försöka framhäva Eva Mendes "attribut" i hennes scener. Cage är inte heller speciellt bra och de scener som är underhållande är främst när han inte är i bild, d.v.s. när han är förvandlad till det dataanimerade skelettet. Jag har ingenting emot Cage, jag gillar hans melankoliska skådespelarstil som kommer mer till sin rätt i filmer som Lord och War, Matchstick Men och Wild at Heart. Däremot har jag svårt att se honom som actionhjälte i filmer som Con Air och Face/Off. Ett roligt samt envist rykte som går i USA är att i en scen där Nicolas Cage tar av sig på överkroppen har CGI-animerade muskler, då hans tid på gymmet inte visade sig vara tillräckligt.

Som serietidningsfilm ligger Ghost Rider i klass med Hulken och Daredevil och fajtas om vilken serietidningsfilm som har varit sämst de senare åren. Jag kan inte säga att jag tycker Ghost Rider som serietidningshjälte är tråkig, men jag tror att filmen i andra händer skulle ha varit mycket bättre. Nu är det just Daredevil regissören Mark Steven Johnson som gjort Ghost Rider, och jag vet inte vilken producent han har legat med för att få förtroendet till ännu ett misslyckande. 

Det finns ett underhållningsvärde i Ghost Rider, kanske inte 90 spänn underhållning, men möjligen värd en hyrvideo. Sam Elliott har en misshandlad roll som han fyller med vad som går, och specialeffekterna är helt i sin ordning. Jag skulle inte tippa på en uppföljare men om det blir en är kommer det inte vara med samma ensemble.

Betyg:
BetygBetyg

Trailer:
http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/ghostrider/


Eva Mendes
Miss Mendes


Kommentarer
Postat av: Anna Jonsson

Det kan man aldrig veta.

Postat av: Charlotte

Jag kände inte heller till Ghost Rider sen tidigare, men nu förstår jag Suicide-låten med samma titel på ett helt annat sätt. Synd om filmen är trist och misslyckad, jag måste säga jag tycker figuren i sig verkar otroligt cool. Som någonting David Lynch kunnat använda sig av, med Suicides Ghost Rider-låt som soundtrack.

2007-03-30 @ 12:08:41
URL: http://kamfertext.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0