Hård - Hårdare - Gordon Ramsay

image102
Det var en sommar 2004, på den tiden jag fortfarande kollade på "klassiska" TV-sändningar, som jag råkade ramla in i programmet Ramsays Kitchen Nightmares eller Den elake kocken. Ramsay var precis på väg att ge en talanglös hovmästare en rejäl avhyvling när jag insåg att detta var ju sjukt underhållande. Det som grep mig var realismen i programmet, detta var konkurshotade restauranger som behövde ett jävla anamma från en person med kunskap och erfarenhet om branschen. Sedan att det levererades med brilliant cynism och dräpande direkthet var enormt uppfriskande. Inget hyckleri men rakt och utan krusiduller.

Sedan dess har jag försökt följa programmet och genom TV3s maratonsändningar av Hells Kitchen säsong ett och två förra sommaren fastnade jag för även detta. Denna realityserie om hur ett gäng kvinnor och män kämpar om att få driva en egen restaurang är kanske lite för dramatiserat för min smak men fortfarande underhållande. Just Hells Kitchen följer en modell som går ut på att i början av serien skall de svaga utmanövreras, Ramsay skriker halsen av sig, de tävlande är värdelösa och varje kväll stängs restaurangen efter förrätten. Tyvärr censureras hälften av vad Ramsay skriker åt de tävlande, jag skulle mycket gärna vilja se ett avsnitt utan att FCC sätter stop för de utbroderade svordomarna. Just nu rullar säsong 3 av Hells Kitchen i USA, vilken har börjat med lite av en freakshow där en märklig snubbe svimmar, gråter, gör bort sig inför gästerna, går iväg och sover under tävling mm. Programmet är enformigt dramatiserat och hela charaden att det är "riktiga" gäster som går dit äter är patetiskt. Ändå hoppas man att någon kan lyckas med någonting någon gång och föra Ramsay lite glad

I höst kommer dessutom Kitchen Nightmares föras över till USA, någonting som redan fått konsekvenser när en före detta restaurangchef på Dillions i New York stämmer Ramsay och kräver att programmet inte ska visas. Man menar att programmet överdriver situationen på restaurangen och sätter dem i dålig dager. Detta är ett rykte som länge florerat kring programmet, och kanske stämmer det eller inte. Hur som helst är det underhållande.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=663332

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0