På söndagens Oscarsgala

På söndagens Oscarsgala

Då var det den tiden på året när jänkarna skall dela ut sin guldpinne åt diverse vänner och bekanta. Tidningarna har tippar hela veckan om vem som kommer att vinna, och i år tycks det kanske lättare än någonsin med många självklara kategorier.

Bästa skådespelare respektive skådespelarinna kommer att delas ut till Forest Whitaker och Helen Mirren. Bägge för typiska Oscarsvinnarroller när de övertygande spelar människor som finns eller har funnits på riktigt. Birollerna kommer att delas ut till Eddie Murphy och överskattade Jennifer Hudson, eftersom de båda redan vunnit alla större amerikanska priser i samma kategorier. Personligen hade jag velat se någon helt annan i kvinnliga birollsklassen, t.ex. Adriana Barraza för ökenvandringen i Babel. Dock har Abigail Breslin som spelar den äppelkindade glasögonprydda tösabiten i Little Miss Sunshine inte en chans, och är bara nominerad för att folk ska lägga huvudet på sned och säga "aaaaah". Som t.ex. Haley Joel Osment 2000 för Sjätte Sinnet.

Babel tror jag kommer att vinna bästa film, som alla andra också gör. Inte helt oförtjänt men Amores Perros fortfarande är Inarritus bästa film. Babel är dessutom väldigt lik Crash, som vann ifjol, stämningsmässigt och i konstruktionen. Clintan vinner inte igen, The Queen räcker inte till, Little Miss Sunshine är för lätt och The Departed vinner istället för bästa regi.

Scorseses år 2007? Han har ju ändå vunnit en Golden Globe och David Leans regipris på BAFTA under vintern. Själv tror jag att det är Jon Stewarts klassiska citat fån förra årets gala som sved till ordentligt hos oscarsjuryn och kommer att räcka till en gubbe: "For those of you who are keeping score at home, I just want to make something very clear: Martin Scorsese, zero Oscars; Three 6 Mafia, one."
Klart det är dags för Scorsese att äntligen få en Oscar för lång och trogen tjänst, men den är inte självklar, han har missat den fem gånger tidigare.

Bästa foto håller jag på Lubezki för Children of Men, fast jag skulle inte gråta floder om Pans Labyrint vinner. Icke engelsktalande film vinner tyska De andras liv, även om jag där också skulle vilja se Pans Labyrint, vilket bettingföretagen tror. Våra danska bröder skulle jag inte heller hålla något emot om de plockar en för Efter Bröllopet, go Denmark! Danmark som för övrigt också är representerad i kortfilmsklassen med en film regisserad av Sören Pilmark som vi är mer vana vid att se som skådespelare. Bästa animerade film plockar Cars, eftersom den innan också sopat rent i den kategorin på galorna. Manuspriserna känns som att de kommer att gå till The Departed för omarbetningen från HongKongfilmen och Babel för att juryn brukar gilla historier som vävs ihop. I ljudkategorierna sound och sound editing måste jag säga att Flags of our fathers och Brevet från Iwo Jima har väldigt bra ljud, och kanske det bästa i hela Flags of our fathers. Pirates of the Caribbean:Dead Man's Chest är annars en tung opponent i de kategorierna, men som kommer att ta hem Oscarn för bästa visuella effekter. I make-up kategorin tror jag att juryn faller för faunen i Pans Labyrint, men Apocalypto är tung i den kategorin. Kostymoscarn tror jag Marie Antoinette vinner för sina maränger.

Vad har vi mer? Musik. Dreamgirls plockar någon för bästa låt så har jag 60% chans att få rätt, bästa originalmusik däremot har jag ingen aning. Jag minns en gång i tiden när bästa låt gick till artister som Bob Dylan och Bruce Springsteen. Nu är det Eminem, Enya, Three 6 Mafia och Beyoncé Knowles. Överlag fegas det väldigt mycket i musikväg i Hollywood nuförtiden, och det är Quentin Tarantinos fel. Med sin hypade soundtracks av väl valda låtar som legat långt inne i musikarkiven. Det är lättare att slänga ihop ett par kända låtar som folk känner igen än att försöka skapa något nytt. 


Missa nu inte galan på Kanal 9 med start klockan 02.00 på natten mellan söndag och måndag. Själv sitter jag med förbannade Tele2Vision som leverantör och måste hacka mig på ABC via en TVu player.


Kommentarer
Postat av: Rogge

Tackar tackar för länken till Tvu player som du la ut på Dvdforum nu verkar det som om jag kan se Oscars galan ändå jag som tog semester i morgon :)

2007-02-25 @ 23:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0