Är Borat överreklamerad?

Borat

För ett tag sedan placerade jag Borats trailer som nummer ett på en lista av de mest intressanta filmerna i höst. Nu är jag inte lika säker längre. Under de senaste veckorna har Borat huserat mer än tillräckligt i medierna och har gjort framträdanden i både MTV European Music Awards, Saturday Night Live, Late Night with Conan O'Brien etc etc. Det som har smått irriterat mig är att Borat har kört med samma material i samtliga framträdanden och de höga förväntningarna jag haft har inte infriats. Sångnumret hos Conan var däremot en grym klassiker måste jag medge. Lettermanintervjun var riktigt tråkig och framförandet i SNL var också under all kritik.

Jag gillade Ali Gs TV-show väldigt mycket, det en helt ny approach att driva hysteriskt med andra människor, elitism, makt, fördomar och naivitet, och Borat var oftast det roligaste inslaget. Jag kan förstå att Sacha Baron Cohen exponerar sig så mycket som han gör nu, för filmen Borat är ett självmordsprojekt. Cohen lever på att människorna som träffar honom skall ta karaktären han spelar på allvar, med den enorma mediaexponering han haft är det nu nästintill omöjligt för honom att genomföra ytterligare en film med Borat i det upplägget som han nu gjort. Det finns troligen inte heller någon efterfrågan på en fortsättning av Borat eftersom det skulle uppfattas som återupprepningar. För alla som sett Ali G känns faktiskt också filmen som en återupprepning av tidigare poänger. Ali G försvann och jag tror att Borat går mot samma öde.

Sacha Baron Cohens är het i Hollywood just nu och filmbolagen slåss om att få producera en film på Cohens tredje figur österrikiska homosexuella sylisten/modereportern Brüno. Brüno driver hysteriskt med modevärlden och ytan som den representerar, vilket är populärt nu med filmen "Djävulen bär Prada" och TV-serien "Ugly Betty". Cohen har varit smart nog att börjat agera i andra filmer såsom Will Ferrells Talladega Night: The Ballad of Ricky Bobby, en väg ut för Cohen om hans karaktärer skulle sluta fungera kommersiellt.

http://www.youtube.com/watch?v=gyGQoPWY0ng absolut bästa klippet med Brüno.


Kommentarer
Postat av: Lembrowski

Virtanen på Aftonbladet har stulit mitt inlägg! Under söndagen 5/11 går det att läsa om att "Borat är Överskattad" som rubrik till Virtanens blogg, oroväckande likt min "Är Borat överreklamerad?" Jag publicerade mitt inlägg på lördagskvällen och Virtanen sin på söndagsförmiddagen. Vad skall man dra för slutsatser av det? Inga skulle jag tro, för innehållsmässigt skiljer de sig totalt. Men kul att notera.

2006-11-05 @ 23:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0