Impotens bland svenska fotbollsspelare

Jag var nog lite för hård mot Anna Pohjanen igårnatt när jag skrev mitt förra inlägg. Hon är minst lika dålig som alla andra. Efter Sveriges 0-0 match mot Trinidad & Tobago satt hela svenska sportjournalistkåren och gnällde ikapp över Sveriges plattmatch. Inte en enda person kom med någon konstruktiv tanke eller åsikt, och varför behöver man sju personer som gnäller i en halvtimme efter matchen. Först gnällde Pohjanen, sen gnällde Rit-Ola, sen gnällde den där andra fjanten Sjadjan, över till studion i Tyskland där Malin Swedberg och Jonas "Noll OS-guld" Karlsson bekräftade ett misslyckande, samtidigt var Mats Nyström och Peter Jidhe av samma åsikt. Under hela matchen har Chris Härenstam och Glenn Strömberg luftat sina negativa åsikter. Den enda som var lite positiv på dela kvällens TVsändningar var Lasse Lagerbäck (som jag anser inte gjort något som helst fel) som fick en hel del kritik efter matchen av diverse experter. Aftonbladet talar om "taktiskt fiasko" när Källström inte var med från start, inte så konstigt när man talar om en Göteborgare som blivit populär i Djurgården vilket automatiskt inkluderar 90% av Sveriges sportjournalistkår. Ander Svensson har i fyra-fem varit förstavalet och har i stort sett alltid levererat i landslaget fram till Chilematchen inför VM. Nu finns det inget annat väl än Källström från start. 

Jag vill belysa det ofantligt stora luftslott som svenska sportjournalistkåren har byggt och kallat svenska fotbollslandslaget. Idag gick luften ur landslaget och de bevisade att de inte klarar av trycket som ställts på dem under detta VM. Det var ingen spelare ikväll som visade spelvilja eller styrka i laget efter den 15:e minuten, Chippen regerade i början. Istället, som jag delvis pratade om igår, smög sig en oro in och förändrade svenska fotbollslandslaget till impotenta superettanspelare från Qviding. Samtidigt dödade Trinidad & Tobago matchen med en defensiv som jag senast såg i VM sammanhang i Sverige-Argentinamatchen för fyra år sedan. Vi ska vara glada att det inte blev en Costa Rica.

Jag tror inte att landslaget är slut tvärtom har de alltid varit såhär "dåliga". Jag minns två Kroatien-matcher i kvalet och att Sverige i både VM 2002 och EM2004 gick vidare från gruppen med två lika och en vinst. Nu har landslaget fått sig den käftsmäll som de behövde för att komma ner på jorden igen. Dessutom hade det varit kul om Lagerbäck bänkar Zlatan och sätter in Allbäck som var bästa anfallaren ikväll. Zlatan hade bojkottat landslaget för all evighet. Men jag säger som vanligt: in med Daniel Andersson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0