Hills Have Eyes

Hills Have Eyes IIHills Have Eyes

Nu får jag se om jag kan få ihop ett helt inlägg på bloggen utan att webbloggsidan krånglar, vilket har varit fallet ett tag nu.

Tror jag för ett par månader skrev om att en The Hills Have Eyes II var på väg i produktion eftersom The Hills Have Eyes (2006) gått väldigt bra. Som alla vet är det Wes Craven som gjorde originalet och Alexandre Aja har nu gjort en re-make. Aja har gjort lite B-filmer innan, och denna film kan faktiskt ses som hans genombrott. Personligen anser jag att denna re-make överträffar klart Cravens gamla version från 1977. Aja har gjort om slutet, tydligt inspirerad av Tobe Hoopers Motorsågsmassakern, t.ex. då Aaron Stanford vaknar upp in en frysbox och jagar missbildade monster beväpnade med köttyxor.

För det som inte är bekanta med filmens upplägg gör jag en kort presentation. Mitt ute i öknen har den amerikanska staten provbombat sina kemiska vapen, på området bodde en by människor som vägrade flytta på sig och fick lida konsekvenserna då de nu blivit missbildade och deras barn likaså. Till saken hör också att de i sin vrede mot samhället även gick och blev kannibaler. En lokal mackägare ser det som sin uppgift att skicka ut vilsna turister i denna öken för att mata de muterade missbildade kannibalerna vilket bidrar att denna familj på sju åker mot sin undergång.

Aaron Stanford, känd som Pyro i X-men, har en ganska stor roll i filmen och kan ses blodig på bilden här ovan. Emilie de Ravin, känd som Clair i TVserien "Lost" medverkar, även Ted Levine från krimalkomediserien "Monk", med andra ord medverkar inga speciellt stora namn i filmen. Jag saknar Michael Berryman som var bäst i den gamla versionen, tycker de borde försökt få med honom i en liten roll iallafall. Ajas regi känns ganska kopierad från Zack Snyders re-make på Dawn of the Dead och dessa två filmer har en del gemensamt. De är båda re-makes av gamla skräckfilmsklassiker (för 60 och 70-talister), som lyfts upp i mainstreamvärlden. Båda vill vara originalen nära men samtidigt utnyttja modern skräckfilmsestetik och specialeffekter. Snyder lyckades fenomenalt, Aja inte lika bra vilket beror på att han har en sämre film att jobba med. Om man gillar skräckfilm, och kan acceptera en hel del logiska luckor i manus och halvkassa skådespelarinsatser så är det en ok film! Det jag gillar mest är Ajas tillägg i filmen, Aaron Stanfords jakt efter sitt barn bjuder på en del äckel och spänning. På skräckfilmsbetygskalan, trea av fem.

Trivia: de muterade barn som visas i anslaget har ingenting med atomisk mutation att göra, däremot är det barn med födseldeffekter från Amerikas ogräsmedel Agent Orange.


Kommentarer
Postat av: Sonja

Men det är ju en volvo 240!

2006-06-20 @ 19:16:43
URL: http://burriburr.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0