Block Party

Block Party

Under sensommaren 2004 satte Dave Chapelle, känd amerikansk stå-uppare och MTV profil, ihop ett sk Block Party i Brooklyn New York. I en kombination av stand-up och musik bjöd Chapelle in till fest för att bjuda tillbaka till det samhälle och de människor som har format honom. Parallellt följer åskådaren förarbetet till festen men bjuds även på livebilder på konserterna och back-stage. Trots att jag är svensk kände jag igen ett par av hiphop- och soulartisterna (men det är troligtvis en generationsfråga) artister som medverkar i filmen är Mos Def, Kanye West, Dead Prez, Erykah Badu, The Roots med flera. Tros att The Fugees gör sin första spelning på sju år på Chapelles Block Party ägnas inte det speciellt mycket tid.

Detta är Chapelles version av 70-talsfilmen Wattstax som beskrivs bäst kan beskrivas som ett Woodstock med svarta artister, idag är den filmen ett tidsdokument. Det går att spekulera i om Chapelles Block Party kan fungera som ett tidsdokument om 20 år. Potentialen finns där, irakkriget, censurdebatten, aktuell musik etc. Kända "Eternal Sunshine on a Spotless Mind" regissören Michel Gondry har ”regisserat” denna dokumentär vilket inte märks. Det känns som att producenterna vill att Block Party skall bli ett framtida tidsdokument för början av 2000-talet, vad Wattstax var för 70-talet. Musiken tar mest plats i filmen vilket gör att Chapelles roll i filmen tonas ner, trots att han är ute och letar gäster att bjuda in.

Den bit av filmen jag tyckte var roligast var två avdankade hippies som bodde i ett delvis egenhändigt ihopsnickrat hus som låg precis vid konsertplatsen. Huset kan bäst beskrivas som en gammal fabrikslokal är de så kallade ”konstnärerna” spikat ihop ett par torn av brädor som efterliknar Alfons Åbergs helikopter.

Det är en svår film att recensera eftersom det inne är en film, utan en konsertfilm, men jag valde ändå att ge den 6/10 på IMDB.

Bloggen har inte varit prioriterad under de senaste veckorna, delvis har jag jobbat med min examensuppsats och delvis har jag firat min gymnasielärarexamen. Mycket planering, alkohol, skola, tårar, farväl, framtidsångest, men också ett par fruktansvärt roliga veckor. Nu är det arbete som gäller, vilket kommer att ge mig mer tid att titta på film, vilket jag tror kommer att resultera i ett aktivare bloggande. Mot nya höjder!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0