Tilda Swinton regerar i Narnia

Narnia



Jag hade aldrig något större intresse av CS Lewis böcker om Narina när jag var liten. När jag växte upp tvingades vi barn i slutet av 80 och början av 90-talet att läsa Max Lundgren och annat socialrealistiskt dravel. Inte konstigt att min generation fann frälsning i TV-spelens värld. Däremot minns jag TV-serien av Narnia väldigt väl, det var ju man som liten fick se krig med barn i huvudrollerna! Såhär under 2000-talet ser man tillbaka på TV-serien med en viss insikt att specialeffekterna inte var någon höjdare, så ibland var skaparna tvungna att teckna fram storyn. Fast det gjorde ju bröderna Wachowski till Matrix Rreloaded och Revolution också (2000-talets största filmbesvikelser). Till den nya Narniafilmen har WETA (bolaget bakom SFX till sagan om ringen) gjort specialeffekterna med bravur, och på något sätt känns det mer äkta än effekterna i King Kong trots att samma bolag ligger bakom. Dock finns det somliga brister då några bluescreenscener är riktigt dåligt gjorda.

Filmen handlar om fyra ungar som, pga tyska bombningar av engelska städer under andra världskriget, tvingas ut på landet till en professor, kort men intensivt spelad av Jim Broadbent. Genom en garderob hamnar de i Narnia där de blir involverade i ett krig mellan goda och onda i en värld fylld av fauner, kentaurer, dvärgar och andra knytt.

Andrew Adamson har regisserat filmen, och för att tidigare ha sysslat med tecknad film, då han är regissör till bägge Shrek-filmerna, så tycker jag att han lyckats få till det mesta både i personregi och visualisering. Adamson har valt att göra filmen mer för den yngre publiken, han hade kunnat göra filmen mycket mörkare, men han inser att det är äldre barn och ungdomar som främst kommer att lockas av den. Filmen brister i att allt måste förklaras precis innan det händer, man blir skriven på näsan helt enkelt, men det blir ju ofta så med en film riktad till yngre publik. Ungarna spelar sina roller bra, men Tilda Swinton som spelar häxan överglänser samtliga och gör ett mäktigt inryck, men hon är också en mycket bra skådespelerska. Liam Neeson som rösten till Aslan tycker jag är ett ofördelaktigt val, då jag finner Neesons röst som ganska tråkig.

Överlag är det en bra film som är mer riktad till barn än vuxna, och det ska den vara. Vi som var barn på 80-talet hade vår chans då med TV-serien och det är bra att historien lever vidare. Det är främst genom succén med Sagan om Ringen som intresset för CS Lewis böcker har dykt upp. Tolkien och Lewis var vänner och det märks i deras historier då de ofta påminner om varandra. Eftersom jag mest bekant med Häxan och Lejonet skulle jag gärna vilja se filmatiseringar på resten av CS Lewis böcker, vilket jag tror kommer att realiseras. En stark trea till Narnia, om jag hade varit 10-15 år yngre hade jag säkert gett en högre betyg.

Kommentarer
Postat av: Benza

Du har precis gjort mig lycklig. Jag är inte gammal längre...jag är någonstans mellan tio och femton år. Jag gav nämligen Narnia högre betyg än vad du gjorde min lille allsmäktige cineast..haha. P.S. Vet du hur ofta du har fel om filmer och Tv-serier? Trodde inte det! D.S

2006-01-07 @ 00:09:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0