Michael Moriarty och Hugh Laurie

Michael Moriarty



Hallå alla bloggläsare!

Det är sällan jag uppdaterar min blogg nuförtiden, nyhetens behag har väll lagt sig. Ändå fortsätter jag att ett par gånger i veckan att uppdatera den, så ännu lever den!

Såg avsnitt 11 av serie Masters of Horror då en gammal bekant visade sig, Michael Moriarty. För alla som har sett Larry Cohens "It' alive" serie med de muterade bebisarna känner säkert igen Moriarty på hanns udda sätt att skådespela. Han visar aldrig någon inlevelseförmåga men genom röst och dialog skapar han sitt skådespeleri. Det egendomliga är att jag inte har sett honom i någonting på jättelänge, men när han nu visade sig som en åldrad man kunde jag inte undgå att känna igen honom. Bland alla dessa hundratusentals okända skådisar känner jag igen Moriarty genom hans sätt att skådespela, vilket måste tyda på att han skapar något eget och särpräglat. Så är Michael Moriarty den sämsta skådespelaren genom tiderna, eller är han ett av de största okända genierna? Jag låter frågan hänga i luften, för jag kommer inte fram till något svar.

För tillfället kollar jag på House MD, med den fantastiska Hugh Laurie, mer känd Svarte Orms sidekick som alltid spelade adelsmannen, dvs inte Baldrick. Jag måste säga att jag fortfarande ibland inte kan se honom i rollen som Dr. Gregory House i House MD, utan att se alla de roller han tidigare gjort i Svarte Orm. Nåväl, House MD är en sjukhusserie, något som jag aldrig tidigare gillat, men Hugh Laurie spelar en skönt cynisk snubbe som haltar omkring och lägger sköna, bittra kommentarer till sina patienter. Formatet på serien däremot är jag skeptisk till, och jag hoppas verkligen att det kommer att ske någon ändring i den under kommande avsnitt. Varje avsnitt är nämligen precis likadant, en patient får någon konstig sjukdom i början på avsnittet, bara ett team kan rädda denna patient, de ger patienten fel behandling så patienten håller på att dö, men i slutet kommer Dr. House på hur man kan rädda patienten och allt blir frid och fröjd. House MD är en enmans-show med Hugh Laurie, vilket han blev Golden Globe belönad för i förra veckan, som är värd att se för hans skull.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0