Hur ett viktigt ämne får en dålig film

Såg precis på det allt mer chanserade Filmkrönikan, där Orvar Säfström i ett moment av ofta förekommande genialitet sa att bara för att en film tar upp viktiga ämnen behöver det inte bli en bra film. Orvar belyste den bioaktuella "North Country" som en sådan, själv såg jag "Sophie Scholl - de sista dagarna" idag, en film som mycket väl passar in i Orvars teori. Sophie Scholl handlar om en kvinna med samma namn som är medlem i den tyska motståndsrörelsen under andra världskriget, men blir tillsammans med sin bror och par av de andra medlemmarna tillfångatagna av nazisterna. De evighetslånga förhören som den tyska hemliga polisen håller med Sophie är så tråkiga att jag somnar. Efter ett tag inser jag dock att det är ett smart grepp, publiken är lika ovetande som förhörsledaren angående Sophie Scholl och lika lite får vi veta om henne, men ju mer vi får veta desto längre går hon mot sin död. Smart grepp, men jag somnade nästan så ointressant det blev. Det jag mest irriterade mig på i filmen är den är så dålig på, i alla fall ett ställe, att man nästan skrattar. När Sophie står inför sin rättsprocess och håller sitt antinazistiska brandtal sitter hela rummet full med välmedaljerade nazistmilitärer och skamfullt stirrar ner i golvet, som nån kass hollywoodkomedi med politiskt tema. Regissören Marc Rothemund menar alltså att egentligen var det inga tyskar som ”ville” vara nazister, de var driva av ett fåtal galenpannor som använde rådande samhällsklimat som argument för sina idéer. Rothemund vill påvisa den tyska skammen och ångerfullheten över sin svartaste del av historien, men i München 1943? Jo tjenare. Filmen är dock mer mångfacetterad än så på andra ställen, och Julia Jentsch som spelar huvudrollen är bra. För att knyta ihop detta så föreligger det ändå ett tema känns det som, filmer med ett viktigt ämne är ingen ursäkt för att göra en dålig film!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0