Instängd - The Descent

I kvällen Filmkrönika på SVT 24/11 2005 recenserades den nya skräckrullen "The Descent" eller "Instängd" som svenskarna har översatt den till. Filmen recenserades av två recensenter, Emma Grey Munthe och Andreas Degerhammar, och fick fyra stolar av båda. Eftersom jag i min krets spridigt viss galla över filmen känner jag att jag nu djupare måste beskriva varför jag gjort så och tycker annorlunda än SVTs slipade recensenter. Jag kan börja med att berätta att jag inte litar på Emma Grey Munthe eftersom hennes efternamn för tankarna till Martin Munthe som gjorde den katastrofalt dåliga Camp Slaughter för ett par år sedan, och dels litar jag inte på henne eftersom hon i förra veckan gav Doom fyra stolar, en film värd ungefär två. När jag nu beskrivit min otillit emot fru Grey Munthe kan jag djupare beskriva varför jag inte tycker The Descent vara värd fyra stolar.

Början av filmen är verkligen katastrofalt dålig! Intriger mellan tjejerna var direkt pinsam och dialogen var frustrerande usel. Jag gick ifrån filmen i ett par minuter för att kolla internet, och när jag kom tillbaka hade ingenting hänt. Vist detta är inte ett nytt grepp, redan William Friedkin gjorde samma sak med Exorcisten 1973, och det brukar anses av recensenter vara bra för att de skapar en "vardaglig" känsla, alltså lurar tittaren att allt är som det ska. I Exorcisten tycker jag att det skapas, likaså Omen som också har ett liknande början att allt är normalt. Men dessa filmer "hintar" lite om att något fruktansvärt är på väg och någonstans lyckas de få en att sitta kvar genom stämning och kvalité i skådespeleri och manus. I Descent finns det ingenting som lockar en till att sitta kvar. När jag såg filmen viste jag inte vad jag skulle förvänta mig och filmens första 50min består av oengagerande intriger och dialoger. Då börjar man inse att de här kan bli hur dåligt som helst och det ska mycket till för att jag ska ända mig om den saken.

MEN! Efter 50minuter händer något, de går ner i grottan och det visar sig att de inte är ensamma. Äntligen börjar det hända grejer, men eftersom jag inte bryr mig om karaktärerna för att de är plumpt utmejslade, känns det som om det finns hur många kvinnor som helst som springer omkring i den mörka grottan. Visst är filmen klaustrofobisk som recensenterna sa i Filmkrönikan, men allt har gjorts innan i andra filmer och mycket bättre! Och visst är det lite väl mycket ”Sagan om ringen” varning med orcerna i Morias grottor? Filmen blir mer spännande i dess andra del och slutet är t.o.m. riktigt bra! Det är framförallt slutet som jag gillar med filmen. Fru Grey Munthe var inne lite på det taskiga skådespeleriet, och de mindre bra intrigerna samt karaktärerna. Men mig stör det riktigt mycket eftersom de ska vara bärande i 50minuter av filmen. Degerhammar pratade om att han tyckte specialeffekterna var bra, jag undrar varför han tog upp dem? Det är inte så att de heller är speciellt utmärkande för filmen! Jag gillar skräckfilm, som eventuella läsare kan läsa om i min recension om Masters of Horror i denna blogg, men detta är en mindre bra sådan. Jag står kvar med min tvåa för "The Descent".



Instängd - The Descent


Kommentarer
Postat av: Emma Gray Munthe

Hihihi. Klart mitt efternamn för dina tankar till Martin Munthe. Jag är gift med honom. : )

Trist att du inte gillade The Descent. När jag satt i juryn för Fantastisk Film Festival i Lund i höstas vann den överlägset, och det verkar som om de flesta var väldigt överförtjusta på visningen jag var på. Men, men - smaken är ju olika... Och jag står fst vid att Doom var tokigt underhållande. : )

2005-11-30 @ 11:52:14
Postat av: Andreas Degerhammar

Tänkte mest förtydliga att jag faktiskt inte hypade specialeffekterna som enormt bra i genren. Jag säger att Neil Marshalls hantverk blivit mycket bättre sen Dog Soldiers. Framför allt specialeffekterna. Mitt uttalande gäller Marshall enbart eftersom jag tyckte DS ibland led av sin ringa budget.

Sen tycker jag du är lite hård mot skådespeleriet. SÅ uselt tycker jag inte det är.

En annan sak jag gillade med filmen, men som jag inte hann utveckla i recensionen, är filmens skräckplantering i början. En basic dramaturgisk effekt, men som funkade ovanligt effektfullt för mig. Så när du skriver att det inte finns "hintar" tycker jag du har fel. Spett genom huvud, en stuga som skriker "Evil Dead", barnskratt i grottan, sinnesjukdom, klaustrofobisk Alienkänsla mm - det är många omen.

Ha det gott!

2005-12-06 @ 11:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0